Nieczęsto mamy okazję obserwować tak duże zmiany w polskiej edukacji, jak transformacja technologiczna, która w ostatnich latach staje się faktem. To świetna okazja, aby zbadać wpływ multimediów i programów interaktywnych na pracę z dziećmi ze SPE. Dzięki raportowi przygotowanemu przez zespół profesor UG Małgorzaty Cackowskiej, mamy okazję uważnie przyjrzeć się nowej rzeczywistości z wielu perspektyw.
Raport zatytułowany „Multimedia i programy interaktywne w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi” to materiał badawczy z lat 2020-2022. Otrzymujemy zatem możliwość nie tylko przeanalizowania bilansu korzyści i strat, jakie wnoszą do edukacji nowe technologie, ale jesteśmy także aktywnymi świadkami procesu zmian zachodzących stopniowo w burzliwych latach pandemicznych.
Materiał został podzielony na 3 uzupełniające się części. W pierwszej przenosimy się do roku 2020, gdy polscy nauczyciele i terapeuci musieli niespodziewanie szukać nowych narzędzi i metod pomagających prowadzić zajęcia online. Czy technologia zdała egzamin? Jakie emocje towarzyszyły edukatorom i czy zmiany utrzymały się dłużej niż tylko okres pandemii? Odpowiedzi na te i wiele więcej pytań znajdziemy w dziale „Jak multimedia i programy interaktywne wpływają na prowadzenie terapii?”.
Druga część to ukazanie „Modelowych metod nauczania z wykorzystaniem technologii”. Poznajemy cechy charakterystyczne, zastosowanie oraz cenne wskazówki pozwalające wcielić je w swojej codziennej pracy.
W ostatniej sekcji szczegółowo dotykamy tematu multimedialnych pomocy w nauce dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Na podstawie odpowiedzi doświadczonych praktyków dowiadujemy się, z jakich urządzeń najczęściej korzystają, które rozwiązania uważają za najlepsze i dlaczego. Dzięki analizie wypowiedzi ankietowanych rozumiemy, jakie oczekiwania muszą spełnić współcześni twórcy nowoczesnych oprogramowań, aby dostarczyć na rynek kompleksowy produkt.
Omawiany raport to źródło aktualnej i rzetelnej wiedzy. Połączenie naukowych kompetencji zespołu pod przewodnictwem profesor UG Małgorzaty Cackowskiej i doświadczenia ankietowanych z różnych sektorów edukacji gwarantuje owocną lekturę.