Drukarki 3D, stacje lutownicze i jeszcze młotek i piła taśmowa… Jak z tego korzystać? Jak bezpiecznie prowadzić zajęcia z takimi narzędziami? I w jaki sposób sprawić, aby uczniowie faktycznie nabyli praktycznych umiejętności, a nie spędzili całego dnia w gabinecie pielęgniarki z poparzoną dłonią?
Dofinansowanie Laboratoria Przyszłości to skierowany do szkół podstawowych program mający na celu wyposażenie placówek w sprzęt i pomoce dydaktyczne służące do kształcenia wśród uczniów kompetencji przyszłości – w ramach edukacji STEAM. W praktyce dofinansowanie zakłada, że do 1 września 2022 w każdej szkole pojawi się duża ilość zupełnie nowych sprzętów i narzędzi (takich jak drukarki 3D czy stacje lutownicze), a wraz z nimi obowiązek prowadzenia zajęć z ich wykorzystaniem.
I na tym etapie pojawia się większość pytań i wątpliwości. Zupełnie nowy model nauczania oparty o zajęcia techniczno-praktyczne może stanowić wyzwanie, szczególnie jeśli w grę wchodzą uczniowie szkół podstawowych, potencjalnie niebezpieczne narzędzia i rozbudowana podstawa programowa.
Rozwiązaniem tego problemu i niezastąpioną pomocą dla każdego nauczyciela są scenariusze zajęć, plansze, instrukcje i poradniki – najlepiej podane w nowoczesnej formie. Dokładnie tak wygląda zawartość serii programów „Laboratorium przyszłości”, czyli interaktywnych materiałów gwarantujących bezpieczną i efektywną pracę ze sprzętem zakupionym w ramach dofinansowania Laboratoria Przyszłości.
Seria „Laboratorium Przyszłości” to materiały, które świetnie sprawdzą się w szkołach jako przewodnik do zakupionych narzędzi oraz przyrządów technicznych – tłumacząc ich działanie i ułatwiając nauczycielom pracę oraz przygotowanie zajęć. Co ważne każdy program z tej serii uzupełniony jest o duże i bogate w treści plansze do zawieszenia w klasie.
Całą serię można zakupić w ramach tego dofinansowania. Programy „Laboratorium przyszłości” wpisujące się w Katalog Wyposażenia MEN w kategorii pomoce projektowe i instrukcje BHP stanowiące plansze i schematy poglądowe z akcesoriami zgodne z podstawą programową zajęć technicznych w szkole podstawowej.