Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło kryteria podziału rezerwy części oświatowej na rok 2020, gdzie przedstawione zostały szczegóły subwencji dla szkół podstawowych na zakup pomocy dydaktycznych niezbędnych do realizacji podstawy programowej z przedmiotów przyrodniczych (biologia, geografia, chemia i fizyka).
W ramach dofinansowania w tych roku rozdysponowanych zostanie około 80 mln zł. Dofinansowanie wynosi 100% kwoty, czyli realizowane jest bez wkładu własnego szkoły i gminy. W związku ze złożeniem wniosku JST nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów.
Samorządy mogą składać wnioski do 29 maja 2020 r.
O przyznaniu dofinansowania decyduje m.in. data wpłynięcia wniosku do MEN.
Jak zdobyć dofinansowanie? Kto może się ubiegać o otrzymanie subwencji?
- Szkoły podstawowe publiczne dla dzieci i młodzieży prowadzonych przez JST, osoby prawne lub osoby fizyczne.
- Placówki, które mają lub będą mieć od 01.09.2020 r. w ramach struktury klasę V (dotyczy przedmiotów geografia i biologia) oraz klasę VII lub VIII (dotyczy przedmiotów fizyka i chemia);
- Szkoły, które nie są szkołą zorganizowaną w podmiocie leczniczym;
- Szkoły podstawowe, które do 31.08.2019 nie miały w ramach struktury oddziałów gimnazjalnych (po przekształceniu gimnazjum w szkołę podstawową lub włączeniu gimnazjum w struktury szkoły podstawowej) oraz, które nie funkcjonowały w ramach zespołu z gimnazjum;
- Placówki, które nie skorzystały ze środków finansowych na to zadanie z rezerwy w latach 2018-2019.
Jakie pomoce dydaktyczne spełniają warunki dofinansowania?
Korzystając z dofinansowania, szkoły mogą zakupić pomoce tradycyjne takie jak wyposażenie szkolnej pracowni przyrodniczej, a także nowoczesne zasoby na tablice i monitory interaktywne.
Optymalnym wyborem będą zestawy LaboLAB: Szkolne Laboratoria, czyli modułowe pracownie przyrodnicze zawierające wyposażenie dla nauczyciela i trzydziestoosobowej klasy, które pozwalają z łatwością przeprowadzić z udziałem uczniów dziesiątki ciekawych doświadczeń, eksperymentów i projektów badawczych. Zestawy LaboLAB to także podręczniki metodyczne dla nauczyciela z instrukcjami i scenariuszami zajęć, drukowane materiały dla uczniów, a także multimedialne zasoby na tablice interaktywne w postaci cyfrowych wersji podręczników, a także symulacji, ćwiczeń i testów.
Największą zaletą modułowych pracowni LaboLAB jest wygoda i łatwość użytkowania. Komplet wyposażenia znajduje się w jednym miejscu – wewnątrz skrzyni. Do tego całość jest mobilna i samowystarczalna – nie jest uzależniona od innego wyposażenia danej sali lub pracowni.
Zobacz, jak wygląda praca z LaboLAB w różnych szkołach w całej Polsce.
Dofinansowanie a nauka na odległość
W przypadku nauczania zdalnego bardzo istotna jest dostępność do odpowiednich narzędzi i zasobów. W ramach dofinansowania szkoły mogą zakupić również materiały multimedialne do nauki przedmiotów przyrodniczych. Zasoby wsparte odpowiednim narzędziem – np. platformą LMS – pozwalają na łatwe i skuteczne nauczanie na odległość.
W tym celu polecamy wybór zasobów z serii Multimedialne Pracownie Przedmiotowe oraz Interaktywne Plansze Przyrodnicze, które oparte są na Dzwonek.pl – jedynej na polskim rynku platformie oferującej całkowicie darmowy komplet narzędzi do pracy zdalnej szkoły.
Zasoby z serii MPP i IPP to multimedialne lekcje i interaktywne zasoby dla nauczyciela, które pozwalają stworzyć wirtualne laboratorium służące do nauki przedmiotów przyrodniczych.
Gotowe wnioski o dofinansowanie MEN 2020
Skorzystaj z gotowych wniosków, aby otrzymać dofinansowanie i zakupić wyposażenie szkolnych pracowni przyrodniczych. Poniższe wnioski zostały uzupełnione o propozycje firmy Learnetic, które spełniają wymogi dotyczące pomocy dydaktycznych przedstawione w rozporządzeniu, takie jak: LaboLAB: Szkolne Laboratoria, Multimedialne Pracownie Przedmiotowe, Interaktywne Plansze Przyrodnicze.
Wniosek: pracownia biologiczna
Wniosek: pracownia chemiczna
Wniosek: pracownia fizyczna
Wniosek: pracownia geograficzna
Dodatkowe informacje
Wprowadzono roczny limit aplikowania do 1/2 szkół prowadzonych lub dotowanych przez JST, które spełniają wskazane kryteria. Kolejność zgłoszeń jest więc istotnym czynnikiem decydującym o przyznaniu dofinansowania.
Uzupełnione i podpisane wnioski należy przesyłać przez platformę ePUAP na skrzynkę Ministerstwa Edukacji Narodowej do 29.05.2020 r.
Adresy skrzynek podawczych MEN: „/gn9u55ai9v/SkrytkaESP” lub „/gn9u55ai9v/skrytka”, w przypadku awarii systemu ePuap wniosek wysłać można także na adres email: Sekretariat.DWST@men.gov.pl.