Jakie narzędzia do nauki zdalnej? Porównujemy najpopularniejsze platformy w Polsce

Rynek oferuje obecnie dostęp do wielu zróżnicowanych platform i aplikacji, które wspomagają naukę zdalną oraz hybrydową. Niewątpliwie łatwo jest stracić głowę podczas wyboru najbardziej użytecznej aplikacji, z której byliby zadowoleni zarówno nauczyciele, uczniowie, rodzice, jak i dyrektorzy placówek oświatowych. Poniżej przedstawimy krótko zalety oraz wady najczęściej używanych platform do nauki zdalnej. Porównamy je pod względem bezpieczeństwa, dostępnych funkcjonalności oraz łatwości użytkowania. Zaczynajmy!

Zoom, Dzwonek.pl, a może Microsoft Teams – co wybrać?

Czy warto wybrać Zoom jako platformę do prowadzenia lekcji zdalnych?

Pierwszym narzędziem w tym zestawieniu jest Zoom. To aplikacja poświęcona wideokonferencjom oraz komunikowaniu się z grupą. W zamyśle stworzona do użytku biznesowego w dużych korporacjach. Jej zaletą jest możliwość rozmowy wideo nawet z setką osób jednocześnie. Dobrze sprawdza się podczas wykładów z licznymi grupami. Udogodnienia, które posiada Zoom, to między innymi możliwość zgłaszania się podczas zajęć, zadawanie pytań oraz komunikowanie się przy użyciu czatu. Nauczyciel może podczas wideorozmowy udostępnić innym swój ekran, pokazując na przykład wcześniej przygotowaną prezentację, zadać pytanie w formie ankiety, wyświetlając je na ekranie lub udzielić głosu innym uczestnikom rozmowy. Jest to dość intuicyjne narzędzie, chociaż, jeśli użytkownik chce wykorzystać cały jego potencjał, to musi zgłębić dokładniej działanie wszystkich funkcji. Niestety Zoom nie jest najbardziej bezpieczną aplikacją do lekcji zdalnych, zdarzały się przypadki gdzie niepożądane osoby pojawiały się na spotkaniach i skutecznie je zakłócały. Ponad to opisywane narzędzie nie zawiera takich elementów jak materiały edukacyjne, wirtualna tablica, e-dziennik czy możliwość zlecania zadań uczniom, co może utrudniać lekcje szczególnie w młodszych klasach, gdzie dzieci potrzebują więcej bodźców i zróżnicowania metod pracy podczas lekcji. Narzędzie nie jest bezpłatne. Ceny licencji są zależne od wybranego pakietu.

Co oferuje platforma Dzwonek.pl do prowadzenia lekcji na odległość?

Kolejnym często wybieranym przez szkoły rozwiązaniem jest Dzwonek.pl. Jest to narzędzie, które od początku powstało z myślą o wsparciu pracy nauczycieli i pomocy uczniom. Blisko 60% polskich szkół zarejestrowało już swoje oddziały na platformie, która oferuje komplet bezpłatnych narzędzi pozwalających na pracę zdalną całej placówki, dzięki m.in. możliwości odwzorowania struktury szkoły. Na Dzwonek.pl udostępniona jest bogata biblioteka e-podręczników różnych wydawnictw edukacyjnych, którą nauczyciel może z powodzeniem wykorzystać podczas zdalnych lub hybrydowych lekcji. Komunikacja z uczniami w trakcie zajęć odbywa się przez czat na poziomie indywidualnym lub grupowym, ponadto nauczyciel może użyć wewnętrznego systemu mailowego, by przekazać uczniom dodatkowe pliki jako załączniki w wiadomości. Platforma oferuje możliwość zlecania uczniom interaktywnych zadań zarówno podczas lekcji, jak i w ramach pracy domowej. Zadania te są automatycznie oceniane i sprawdzane przez narzędzie, co w dużym stopniu ułatwia pracę nauczyciela i oszczędza cenny czas, dzięki czemu więcej uwagi może być poświęcone odpowiedniemu przygotowaniu się do lekcji oraz uczniom i ich potrzebom. Automatycznie generowane raporty z postępów uczniów to kolejna przydatna opcja dostępna wyłącznie na Dzwonek.pl.

Dzwonek.pl jest również dostępny w nowej wersji Premium, która zawiera wszystkie funkcje wersji standardowej oraz wiele nowości. Funkcjonalności wprowadzone w tym roku poprawiające komfort nauczania to między innymi Wirtualna klasa, czyli bezpieczne i stabilne rozwiązanie pozwalające na wideo-lekcje z użyciem wirtualnej tablicy (zdalna edukacja synchroniczna) oraz aktywizację uczniów na odległość przez tworzenie ankiet lub przekazywanie podopiecznym głosu. W ramach wersji premium platformy nauczyciele otrzymują też dostęp do specjalnego panelu, który pozwala na komunikację, publikowanie postów oraz przesyłanie plików w obrębie danej klasy i przedmiotu, umożliwia on również zarządzanie zasobami całej szkoły. Oprócz tego każdy nauczyciel może wygenerować raport ze swojej pracy i udostępnić go dyrektorowi placówki lub organowi prowadzącemu.

Platforma jest bezpłatna w wersji podstawowej, za dodatkowe funkcje Premium trzeba dopłacić w zależności od wybranego planu subskrypcji. Samouczki oraz szkolenia dołączone do narzędzia ułatwiają stawianie pierwszych kroków na platformie, która sama w sobie jest prosta w obsłudze już po pierwszej wizycie. W pakiecie startowym wersji płatnej znajdują się dodatkowe elementy potrzebne do lekcji zdalnych takie jak kamery internetowe i przewodniki metodyczne. Dzwonek.pl nie posiada rozwiniętego oprogramowania biurowego, dlatego w razie potrzeby producent zachęca do korzystania z bezpłatnych narzędzi Google (Dzwonek.pl opiera się na chmurze Google) takich jak Arkusze czy Dokumenty. Ponad to jeśli nauczycielom brakuje jakichś materiałów, to w łatwy sposób mogą połączyć się ze zintegrowanym serwisem eKreda, w którym bezpłatnie stworzą nowoczesne prezentacje interaktywne i ćwiczenia dla uczniów, a następnie udostępnią je przez platformę Dzwonek.pl.  Nauka ze stworzonymi w ten sposób materiałami, pozwala nauczycielowi otrzymywać automatycznie generowane raporty z pracy podopiecznych. W wersji Premium producent gwarantuje pełne wsparcie techniczne użytkowników.

Czy Microsoft Teams będzie najlepszym rozwiązaniem do lekcji online?

Trzecim narzędziem umożliwiającym naukę zdalną jest rozwiązanie oferowane przez firmę Microsoft, czyli aplikacja Microsoft Teams. Jest to program bardzo dobrze zintegrowany z innymi aplikacjami od Microsoft, takimi jak Word, Excel czy One Note, w których można pracować wspólnie w czasie rzeczywistym. W samej aplikacji tworzone są zespoły, którymi następnie zarządza nauczycieli, co ułatwia poruszanie się pomiędzy klasami. Teamsy pozwalają na prowadzenie rozmów wideo z możliwością udostępniania ekranu oraz komunikację przez czat indywidualny jak i grupowy. Uczniowie mogą zgłaszać się przez wirtualne „podniesienie ręki”. Nauczyciele w ramach pracy domowej mają możliwość przesłania uczniom plików i zadań do wykonania, by później samodzielnie ręcznie oceniać je w Teamsach. Podczas lekcji wideo można korzystać z dodatkowych aplikacji zintegrowanych z narzędziem po uprzednim ich zainstalowaniu (niektóre z nich potrzebują założenia dodatkowego konta). Są to na przykład Microsoft Whiteboard – tablica wykorzystywana na lekcji czy Kahoot – aplikacja do przeprowadzania quizów. Brakuje tu jednak interaktywnych zasobów (materiałów typu e-podręcznkiki), które urozmaiciłyby lekcje i ułatwiły przyswajanie bardziej złożonych zagadnień. W aplikacji nie ma również możliwości raportowania działań uczniów i nauczycieli, co podczas lekcji zdalnych może sprawiać problemy i zajmować dodatkowy czas. Dostęp do aplikacji Microsoft Teams dla szkół jest obecnie bezpłatny, wystarczy zarejestrować placówkę przez stronę Microsoft.

Podsumowując, każde z przedstawionych rozwiązań posiada wady i zalety. W zależności od tego, na czym najbardziej zależy nauczycielowi czy dyrektorowi szkoły to taką platformę do nauki zdalnej powinien wybrać. Pod uwagę warto wziąć dodatkowe funkcjonalności które oferuje każda z platform oraz stopień skomplikowania, zarówno dla nauczycieli jak i uczniów, by maksymalnie uprościć możliwe problemy techniczne podczas prowadzonych lekcji. Dostępność bezpłatnych gotowych interaktywnych materiałów do nauki powinna być również kluczowym elementem przekonujacym użytkowników do podjęcia odpowiedniej decyzji. 

Udostępnij post

Inne

artykuły

Interaktywne Plansze Przyrodnicze to najlepsze programy edukacyjne dla klas 4-8 [GESS Education Awards 2024]

2024-11-20

Nakręć się na mTalenty – wracamy z drugą edycją konkursu wideo!

2024-10-16

Olsztyn, 21.11, Forum Dyrektorów Placówek Oświatowych

2024-10-29