Jakie programy wybrać do nauki zdalnej? [Poradnik dla szkół]

Obok odpowiednich narzędzi najbardziej istotne w organizacji skutecznej edukacji na odległość jest oprogramowanie i zasoby, z których korzystać będą nauczyciele, prowadząc lekcje zdalnie. Przeczytaj krótki poradnik i zobacz, na jakie rzeczy należy zwrócić uwagę, wyposażając swoją szkołę w multimedialne programy edukacyjne.

1) Technologia: Flash czy HTML 5?

Wiele dostępnych na rynku pozycji edukacyjnych zostało przygotowanych w środowisku Flash, czyli popularnym i sprawdzonym formacie. Technologia ta powstała jednak w latach 90 i zastępowana jest aktualnie przez bardziej nowoczesne rozwiązania. Producent środowiska Flash, firma Adobe, zapowiedział, że pod koniec roku 2020 zaprzestanie jego wspierania. Stawia to pod dużym znakiem zapytania to, czy i jak będzie wyglądała wtedy możliwość pracy z programami opartymi na tej technologii.

Dlatego zdecydowanie lepiej jest wybrać oprogramowanie oparte na środowisku HTML5, czyli następcy Flasha, wspieranego powszechnie przez wszystkich największych deweloperów. Będzie to inwestycja w programy, z których szkoła będzie mogła wygodnie i bez przeszkód korzystać przez długie lata. Co więcej programy oparte na HTML5 obsługiwane są przez przeglądarkę internetową, dzięki czemu można je uruchomić na niemal dowolnym urządzeniu, w tym na tablicy i ekranie interaktywnym, komputerze, laptopie, a nawet tablecie czy smartfonie. Dzięki temu nauczyciel może korzystać z zasobów zarówno w klasie w trakcie tradycyjnych zajęć, jak i podczas edukacji zdalnej czy hybrydowej.

Wielką przewagą technologii HTML5 jest możliwość zbierania danych o postępach i zachowania uczniów, co umożliwia z jednej strony indywidualizację nauczania, a z drugiej ułatwia pracę nauczyciela, który może otrzymywać automatyczne raporty na temat wyników swoich podopiecznych.

2) Jakość, ale też liczby!

Oczywistym jest, że programy edukacyjne muszą być zgodne z podstawą programową, a przy tym zrealizowane w sposób merytoryczny. Wielokrotnie byliśmy świadkami, gdy na nowych tablicach interaktywnych wyświetlano materiały z wikipedii, która nie dość, że często zawiera błędy, to jeszcze nie umożliwia żadnych interakcji z użytkownikiem.

Równie ważnym aspektem jak jakość merytoryczna, jest także liczba materiałów, jakie dostępne są w ramach danego oprogramowania. Wybierając program, należy koniecznie zwrócić uwagę na zawartą w nim liczbę: ekranów multimedialnych, ćwiczeń, symulacji, filmów, animacji, obiektów 3D czy gier edukacyjnych. Bardzo przydatnym dodatkiem będą też elementy grywalizacji zawarte w materiałach edukacyjnych, które korzystnie wpływają na motywację i zainteresowanie uczniów tematem zajęć.

Dodatkowym kryterium jest również rodzaj ekranów dostępnych w danym programie. Czy są to tylko treści prezentacyjne, które będą świetnym wsparciem dla nauczyciela, czy też w oprogramowaniu znajdują się ekrany do pracy grupowej, a może także ćwiczenia, które uczniowie mogą wykonać samodzielnie podczas lekcji lub w ramach testów i prac domowych?

3) Oprogramowanie a nowoczesne metody pracy

Dobrze przygotowane programy edukacyjne będą nie tylko wsparciem dla nauczyciela, ale pozwolą także na łatwą realizację nowoczesnych metod nauczania, takich jak odwrócona klasa, która polega na tym, że uczniowie przed zajęciami zapoznają się z nowymi treściami, a podczas lekcji utrwalają swoją wiedzę i konfrontują z nauczycielem ewentualne pytania. Metoda ta stała się wyjątkowo popularna podczas pracy na odległość.

Aby móc odwrócić klasę i skutecznie pracować tą metodą nauczyciel musi dysponować materiałami, które udostępni uczniom z odpowiednim wyprzedzeniem przed terminem zajęć. Najlepiej sprawdzą się tutaj zasoby multimedialne, czyli animacje, symulacje doświadczeń, filmy czy pliki dźwiękowe. Następnie nauczyciel podczas lekcji może zweryfikować wiedzę uczniów i odpowiedzieć na ich pytania posiłkując się materiałami prezentacyjnymi, które podobnie jak wcześniej udostępnione uczniom treści powinny być częścią zakupionego przez szkołę oprogramowania.

Dodatkowym plusem oprogramowania edukacyjnego będzie funkcja pozwalająca na łatwe przesyłanie do uczniów danych materiałów. Tutaj mogą przydatne być platformy edukacyjne.

Polecane programy

Jakie programy do nauczania zdalnego lub hybrydowego wybrać dla swojej szkoły? Biorąc pod uwagę dynamiczne zmiany w edukacji najlepszym rozwiązaniem będą możliwe najbardziej uniwersalne i całościowe pozycje, w których nauczyciele znajdą zarówno treści prezentacyjne, ćwiczenia dla uczniów oraz materiały do pracy indywidualnej oraz grupowej. Poniżej przedstawiamy polecane przez nas pozycje.

Multimedialne Pracownie Przedmiotowe – stworzone w HTML5, bardzo obszerne materiały przygotowane dla szkół podstawowych z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia i matematyka. Na plus dużo interaktywnych materiałów (ćwiczenia, symulacje, filmy, gry edukacyjne), a do tego trzy rodzaje lekcji (materiały prezentacyjne, testy i ćwiczenia dla uczniów), co pozwala z powodzeniem realizować model odwróconej klasy. Dodatkowo seria oparta jest o platformę Dzwonek.pl, która pozwala na łatwe wysyłanie podopiecznym gotowych ćwiczeń oraz własnych materiałów. Dla bardziej wymagających użytkowników dostępne są również dodatkowe licencje dla uczniów i całych klas.

Interaktywne Plansze Przyrodnicze – również stworzone w HTML5 materiały typowo prezentacyjne. Sporo interaktywnych treści, które służą do obrazowania uczniom zagadnień przyrodniczych. W ofercie dostępne są programy dla szkół podstawowych z przedmiotów: biologia, chemia, fizyka i geografia. Są to jedne z najtańszych propozycji na rynku. Pomimo niskiej ceny nauczyciele znajdą tutaj obszerną liczbę nowoczesnych, merytorycznie przygotowanych i atrakcyjnych materiałów, które będą świetną pomocą podczas prowadzenia zajęć na odległość, a także w szkole.

Seria mTalent – to propozycja dla nauczycieli i terapeutów pracujących z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Są to nowoczesne programy specjalistyczne (HTML5), które imponują nie tylko metodyką, ale też bardzo obszerną bazą ćwiczeń. Na wielki plus możliwość pracy zdalnej bez konieczności korzystania z zewnętrznego oprogramowania, co gwarantuje bezpieczeństwo danych osobowych nauczycieli i uczniów.

Podsumowanie

Niejednokrotnie w przetargach edukacyjnych kupowane są narzędzia technologiczne, ale zapominamy o dwóch ogromnie ważnych elementach: szkoleniach dla nauczycieli oraz oprogramowaniu, które zapewni najwyższą jakość merytoryczną, dostępność i bezpieczeństwo. Mamy nadzieję, że powyższy poradnik pozwoli Państwu wybrać zasoby, które pozwolą zaangażować uczniów w naukę zdalną dzięki atrakcyjnym, aktualnym i działającym na każdym sprzęcie materiałom.

Udostępnij post

Inne

artykuły

„Wartościowe zasoby dla terapeutów, pedagogów i rodziców” – recenzja mTalent Autyzm. Rozumienie i naśladowanie mowy

2024-12-18
mTalent ADHD recenzja, opinia

„mTalent ADHD to doskonale przemyślane narzędzie” – Szkoła Podstawowa Specto we Wrocławiu

2024-10-23

Gdańsk, 22.10, Bliżej Przedszkola

2024-10-14