Learnetic wśród najlepszych firm na świecie. Poznaj tegoroczny ranking „2019 Top Authoring Tools Companies” amerykańskiego portalu Training Industry.

W tegorocznym rankingu „2019 Top Authoring Tools Companies” ogłoszonym przez specjalistów z amerykańskiego portalu Training Industry, znalazło się miejsce dla 12 firm z USA, czerech z Wielkiej Brytanii oraz po jednej z Kanady, Szwajcarii, Włoch i… Polski. Kto okazał się godny towarzystwa takich gigantów jak Adobe, Articulate czy Gomo Learning? To pochodząca z Gdańska firma Learnetic SA., producent narzędzia mAuthor.

Czym są “Authoring tools”?

To narzędzia umożliwiające tworzenie interaktywnych treści, które nie tylko reagują na działania użytkownika, lecz także umożliwiają zbieranie informacji o jego zachowaniach czy postępach (tzw. Big data). Produktem końcowym są więc e-podręczniki, interaktywne materiały i kursy, w ogromnej większości o charakterze edukacyjnym. Rozwiązania do tworzenia treści – bo tak możemy przetłumaczyć tę kategorię, to tradycyjne oprogramowanie lub produkty typu SaaS (znajdują się w chmurze, nie wymagają instalacji) – mAuthor należy do tej drugiej kategorii.

Jak wygląda tworzenie materiałów przy pomocy “Authoring tools”?

Większość rozwiązań oferuje użytkownikowi model znany jako “WYSIWYG” (angielskie rozwinięcie: “what you see is what you get”), co oznacza interfejsy typu “przesuń i upuść”: to co widzimy na ekranie edytora przypomina już efekt końcowy. Zwykle narzędzia do tworzenia treści oddają w ręce użytkownika szereg predefiniowanych modułów, które upraszczają proces produkcji. Mogą to być elementy multimedialne np.. film, galeria, tekst lub interaktywne np. ćwiczenia z wypełnianiem pól, z łączeniem elementów, puzzle bądź proste gry, a także całe wzorce gotowych stron, które zawierają wybrane kompozycje z powyższych. Dzięki temu tworzenie zawartość interaktywnych wydawnictw może być równie intuicyjne co skład książki. 

Kto korzysta z “Authoring tools”?

Klienci usług narzędzi do tworzenia treści interaktywnych są różnoracy, jednak można wymienić trzy główne grupy.

  • Pierwszą są osoby indywidualne, które korzystają z prostych, darmowych edytorów, umożliwiających np. tworzenie interaktywnych prezentacji i/lub lekcji. Przykładem są uczniowie i studenci przygotowujący projekty na zaliczenie, a także nauczyciele, którzy pragną urozmaicić lekcje i tworzą zasoby multimedialne do pracy np. z tablicą interaktywną.
  • Drugą grupą odbiorców są korporacje, które pragną realizować wewnętrzne kursy dla pracowników – zarówno te związane np. z nauką i automatycznym sprawdzaniem znajomości podstawowych zasad obowiązujących w miejscu pracy (np. BHP), jak i z samorozwojem pracowników (kursy językowe, specjalistyczne związane ze specyfiką branży).
  • Trzecią, największą grupą odbiorców są wydawnictwa i firmy edukacyjne tworzące interaktywne wersje tradycyjnych podręczników.

W czasach, gdy rynek wydawniczy przechodzi ogromne zmiany – zarówno w branży gazet i czasopism, jak i książek, gdzie użytkownicy coraz częściej decydują się na e-wydawnictwa (e-booki, abonamenty do treści prasowych typu publio) nienaturalnym byłoby pozostawienie uczniów i studentów przy tradycyjnych, drukowanych nośnikach informacji, szczególnie że dla młodych pokoleń nowe technologie są naturalnym środowiskiem zdobywania wiedzy. Skupienie uwagi dzieci i młodzieży przy pomocy multimediów jest dużo efektywniejsze niż przy pomocy tradycyjnych metod. Nie dziwi więc, że rośnie liczba wydawców, którzy decydują się na tworzenie elektronicznych wersji swoich podręczników. Warto zwrócić uwagę również na tendencję, którą możemy zaobserwować w krajach innowacyjnych – centralne decyzje coraz częściej obligują wydawców do tworzenia interaktywnych materiałów – zarówno autonomicznych publikacji, jak i elektronicznych wersji tradycyjnych podręczników. Na sam koniec warto wspomnieć o egalitarności dostępu do wiedzy, który umożliwiają e-podręczniki. Dobrym przykładem są tu obowiązujące w Unii Europejskiej standardy WCAG 2.0, dzięki którym np. osoby niedowidzące, lub o niepełnej sprawności ruchowej, mogą korzystać z materiałów edukacyjnych – poprzez takie udogodnienia jak np. zmieniony kontrast lub obsługę tylko przy pomocy klawiatury, wiedza staje się dla nich dostępna.

Czemu warto korzystać z “Authoring tools”?

Przed potencjalnym wydawcą, który pragnie tworzyć e-materiały możliwe są zawsze 3 rozwiązania: pierwsze to zatrudnienie programistów, którym zleci się oprogramowanie zasobów, drugim jest stworzenie własnego narzędzia, które będzie umożliwiało w/w, trzecim jest skorzystanie z istniejących na rynku rozwiązań. Pierwsze rozwiązanie jest kosztowne, rodzi wiele zagrożeń związanych np. z komunikacją na linii programiści – zespół redakcyjny – potrzeby enduserów/zleceniodawców, a doświadczenia związane np. z technologią flash (która przestaje być wspierana przez firmę Adobe) pokazują, że dostęp do kodu i bazowanie na open sourcowych rozwiązaniach, to elementy kluczowe pod względem żywotności biznesowej. Drugie z rozwiązań wydaje się wielu wydawnictwom początkowo dobrym pomysłem, jednak możemy tutaj pokusić się o prostą alegorię – czy firmy zajmujące się obróbką graficzną tworzą dla swoich działów kreatywnych własne programy graficzne, gdy na rynku mamy tak dopracowane i bogate w funkcje rozwiązania jak np. Photoshop czy CorelDraw? Widać więc, że możliwość wyboru spośród dostępnego na rynku oprogramowania wydaje się najbardziej zdroworozsądkowym pomysłem.

Każda osoba, która pragnie zobaczyć, jak wygląda tworzenie interaktywnych treści edukacyjnych może skorzystać z bezpłatnych tutoriali dostępnych np. na stronie narzędzia mAuthor.

Wracając do samego rankingu portalu Training Industry – każda z firm zgłaszających swoją kandydaturę była oceniana przez pryzmat szeregu kryteriów, wśród których najważniejsze było odpowiedzenie na następujące pytania:

  • na ile rozwiązanie pozwala uznać firmę za lidera w innowacyjności?
  • jak duża jest różnorodność funkcji oferowanych w narzędziu?
  • jaka jest wielkość firmy oraz potencjał jej rozwoju?
  • ilu firma ma klientów i z jakich branż?
  • czy firma jest rozpoznawalna, czy zdobyła nagrody?
  • jakie są wyróżniki narzędzia, a także cechy, które sprawiają że jest wyjątkowe na tle konkurencji?

Pozostaje się cieszyć, iż obiektywni specjaliści z uznanego, amerykańskiego portalu (w przeciwieństwie do wielu innych rankingów technologicznych, uczestnicy i nie dokonują żadnych opłat za uczestnictwo, lecz są wybierani przez komisję monitorującą rynek “Authoring tools”) dostrzegli w mAuthor  bogactwo funkcji i rozwojowość, które już po raz trzeci z rzędu umożliwiły umieszczenie produktu Learnetic wśród najlepszych na świecie.

Pełna lista laureatów wygląda następująco:

  • The Game Agency, Connecticut, USA
  • ej4, Missouri, USA
  • Brainshark, Massachusetts, USA
  • Xyleme, Colorado, USA
  • Area9 Lyceum, Massachusetts, USA
  • iSpring Solutions, Virginia, USA
  • Adobe, California, USA
  • Trivantis, Florida, USA
  • Articulate, New York, USA
  • SpeachMe, California, USA
  • CD2 Learning, Kansas, USA
  • Intrepid by VitalSource, Washington, USA
  • dominKnow, Canada
  • gomo Learning, United Kingdom
  • Elucidat Ltd, United Kingdom
  • Growth Engineering, United Kingdom
  • Lumesse, United Kingdom
  • MOS MindOnSite, Swiss
  • eXact learning solutions, Italy
  • Learnetic SA, Poland

Oryginalna informacja prasowa: 2019_Authoring Tools_Learnetic_Press Release.

Udostępnij post

Inne

artykuły

eduPaka – Twoja pomoc w pracowni przedmiotowej

2024-12-02

mTalent Percepcja wzrokowa to „program godny polecenia” zdaniem nauczycieli z SP Specto we Wrocławiu

2024-11-18
mTalent ADHD recenzja, opinia

„mTalent ADHD to doskonale przemyślane narzędzie” – Szkoła Podstawowa Specto we Wrocławiu

2024-10-23