Współczesna edukacja coraz częściej wykorzystuje technologie cyfrowe, aby uczynić proces nauczania bardziej efektywnym i atrakcyjnym. Po pandemii rola programów edukacyjnych i interaktywnych narzędzi znacznie wzrosła, co pozytywnie wpłynęło na motywację uczniów oraz organizację pracy nauczycieli.
Dzisiaj przyglądamy się wnioskom z raportu Instytutu Badań Edukacyjnych, który podsumował trwający od 2020 do 2024 roku program Aktywna Tablica. To w ramach tego dofinansowania szkoły zostały wyposażone w nowoczesne narzędzia edukacyjne, takie jak seria mTalent.
Korzyści z wykorzystania programów edukacyjnych
W raporcie IBE możemy przeczytać, że „wykorzystanie programów edukacyjnych takich jak mTalent przynosi wymierne korzyści w pracy terapeutycznej (…). Uczniowie chętniej uczestniczą w zajęciach, motywowani systemem nagród, co zwiększa ich zaangażowanie i efektywność pracy”. Po poprawnym wykonaniu zadania otrzymują cyfrowe nagrody, co dodatkowo wzmacnia ich chęć do dalszej pracy.
Po pandemii zauważono wzrost zainteresowania uczniów korzystaniem z programów terapeutycznych. Takie narzędzia jak mTalent nie tylko wspierają proces dydaktyczny, ale również pomagają uczniom z trudnościami edukacyjnymi, oferując im dostosowane do ich potrzeb środowisko nauki.
Dodatkowo po pandemii uczniowie częściej pytali się o korzystanie z programów do zajęć
terapeutycznych. Szczególnie lubią korzystać z oprogramowania mTalent, gdzie po każdym wykonanym
zadaniu otrzymują nagrodę w postaci cyfrowego »stworka« , który daje puchar, bije brawo.
Technologia jako wsparcie dla nauczycieli
Nie tylko uczniowie czerpią korzyści z nowoczesnych technologii. Nauczyciele podkreślają, że narzędzia cyfrowe, takie jak tablice interaktywne czy systemy do zarządzania klasą, znacznie ułatwiają prowadzenie zajęć. Utrzymanie porządku w klasie przekłada się na bardziej efektywne i przyjemne lekcje.
Dodatkowo, nauczyciele widząc postępy swoich uczniów, chętnie rozwijają swoje kompetencje i poszukują nowych metod dydaktycznych. Współczesna edukacja wymaga od nich ciągłego podnoszenia kwalifikacji, aby sprostać wymaganiom dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości technologicznej.
Sprzęt i oprogramowanie w szkołach podstawowych
W ramach programu „Aktywna Tablica 2020-2024” szkoły podstawowe zostały wyposażone w nowoczesne urządzenia i oprogramowanie, które wspierają proces dydaktyczny oraz terapię uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Zakupione sprzęty obejmowały:
- tablice interaktywne i rzutniki,
- monitory interaktywne do sal lekcyjnych,
- laptopy i komputery typu all-in-one dla nauczycieli,
- specjalistyczne programy multimedialne – takie jak mTalent.
Dzięki temu nauczyciele mogą skuteczniej odpowiadać na potrzeby uczniów, a zajęcia stają się bardziej angażujące i dostosowane do współczesnych standardów edukacyjnych.
Kupiliśmy wszystkie pomoce, które wykorzystujemy do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami. […] Mamy też program dla dzieci z dysleksją, program mTalent – to też percepcja wzrokowo-słuchowa, rozwijanie kompetencji – dla pedagoga specjalnego. Jest też program »Zajęcia logopedyczne, pakiet expert« – dla logopedy. Mamy pakiet multimedialny dla uczniów na zajęcia
wychowawcze.
Nowoczesne technologie edukacyjne stanowią kluczowy element współczesnego nauczania. Uczniowie intuicyjnie opanowują narzędzia cyfrowe, co zwiększa ich zaangażowanie i efektywność nauki. Z kolei nauczyciele, świadomi szybkiego postępu technologicznego, nieustannie rozwijają swoje umiejętności, by nadążać za potrzebami uczniów. Cyfrowe narzędzia, takie jak tablice interaktywne czy programy edukacyjne, nie tylko usprawniają proces dydaktyczny, ale także pomagają w organizacji pracy nauczycieli i skutecznym wspieraniu uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Przeczytaj cały Raport IBE na temat programu Aktywna Tablica.
Źródło: Ocena efektów działań realizowanych przez szkoły w ramach Rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno komunikacyjnych na lata 2020-2024 „Aktywna tablica”, Raport z ewaluacji końcowej, Warszawa 2024