„Narzędzie, które zdecydowanie warto mieć w swoim terapeutycznym arsenale!” – recenzja mTalent Afazja (Monika Węgrzyn)

Jako logopeda, terapeuta z doświadczeniem w pracy z dziećmi z zaburzeniami mowy miałam okazję dokładnie zapoznać się z programem mTalent Afazja i wykorzystać go w swojej pracy z dziećmi w Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Krościenku Wyżnym. To narzędzie interaktywne, które oferuje coś więcej niż tylko standardowe rozwiązania. Chciałabym podzielić się moją opinią na temat jego przydatności w praktyce terapeutycznej.

Program mTalent Afazja to jedno z tych narzędzi, które wyraźnie podnoszą jakość i efektywność terapii logopedycznej. Jako specjalista pracujący z dziećmi z zaburzeniami mowy, szczególnie z afazją, doceniam jego wielowymiarowość i przemyślane rozwiązania. To nie tylko zestaw cyfrowych ćwiczeń, ale kompleksowe wsparcie terapeutyczne, które łączy nowoczesne technologie z potrzebami praktyki logopedycznej.

Program oferuje bardzo szeroką gamę ćwiczeń dostosowanych do różnych typów afazji i etapów terapii:

  1. Ćwiczenia rozwijające mowę czynną – uczniowie mogą pracować nad budowaniem zdań, rozwijaniem wypowiedzi dwu- i wielowyrazowych, a także nad płynnością mowy. Szczególnie doceniam moduły ćwiczeń dotyczące opowiadania obrazkowego czy tworzenia definicji, które angażują uczniów zarówno językowo, jak i poznawczo.
  1. Ćwiczenia percepcyjne – uczniowie rozwijają umiejętność rozumienia słyszanych poleceń, odróżniania dźwięków i analizowania usłyszanych treści. Moduły te wspierają nie tylko percepcję słuchową, ale także koncentrację i uwagę.
  1. Ćwiczenia praksji oralnej – ważny element terapii, szczególnie dla dzieci z zaburzeniami motorycznymi w obrębie aparatu mowy. Powtarzanie wyrazów różnej długości czy trudniejsze zadania związane z artykulacją wspierają płynność i poprawność mowy.

Program skupia się nie tylko na rozwijaniu konkretnych umiejętności językowych, ale także na wzmacnianiu obszarów funkcjonalnych, takich jak:

  1. Pamięć słuchowa – ćwiczenia polegające na zapamiętywaniu i powtarzaniu informacji, co pomaga w usprawnianiu pracy pamięci roboczej.
  2. Funkcje pragmatyczno-społeczne – uczniowie mają okazję pracować nad umiejętnością prowadzenia rozmowy, interpretowania gestów i mimiki czy używania zwrotów grzecznościowych.
  3. Rozumienie gramatyki i struktury języka – zadania obejmujące uzupełnianie zdań, rozpoznawanie antonimów, synonimów czy związków frazeologicznych.

Dzięki pracy z programem możliwe jest wypracowanie bardzo konkretnych efektów terapeutycznych, takich jak:

  • Rozwijanie komunikacji werbalnej – ćwiczenia wspierają dzieci w przechodzeniu od prostych wypowiedzi do bardziej złożonych form komunikacji. Uczniowie uczą się budować zdania, opowiadać historie i formułować logiczne odpowiedzi.
  • Poprawa precyzji artykulacyjnej – powtarzanie słów, fraz i zdań wzmacnia kontrolę nad aparatem mowy i pomaga w eliminowaniu błędów artykulacyjnych.
  • Rozwijanie umiejętności rozumienia języka – uczniowie uczą się analizować i interpretować przekazywane informacje, co jest kluczowe dla zrozumienia wypowiedzi i poleceń.
  • Usprawnienie myślenia logicznego i wnioskowania – zestaw AFA-Wnioski to doskonałe narzędzie do pracy nad dedukcją, analizą i rozwiązywaniem problemów.
  • Budowanie pewności siebie w komunikacji – system motywacyjny i interaktywna forma zadań sprawiają, że uczniowie angażują się w pracę z większą chęcią i motywacją.

Ogromnym atutem mTalent Afazja jest możliwość dostosowania materiałów do indywidualnych potrzeb każdego dziecka. Dzięki podziałowi zadań na różne poziomy trudności terapeuta może precyzyjnie dobrać ćwiczenia do aktualnych możliwości ucznia. Możliwość ukrycia dystraktorów czy zmiany ustawień w interfejsie sprawia, że program jest przyjazny również dla dzieci z trudnościami w koncentracji.

Ważnym elementem programu jest także możliwość pracy nad różnymi obszarami jednocześnie – ćwiczenia nie są ograniczone do jednego celu, ale angażują różne funkcje poznawcze i językowe. Na przykład podczas jednego zadania dziecko rozwija percepcję słuchową, rozumienie mowy i pamięć krótkotrwałą.

Nie sposób pominąć ogromnego atutu, jakim są materiały dodatkowe:

  • AFA-Wnioski – karty do ćwiczeń wnioskowania pozwalają na atrakcyjne i kreatywne podejście do rozwijania umiejętności analizy i dedukcji. Można je wykorzystać w formie gier, takich jak memory czy Piotruś.
  • AFA-Fiszki – 299 fiszek podzielonych na różne tematyczne grupy, takie jak antonimy, synonimy, pytania pragmatyczne czy behawioralne. To świetne narzędzie do pracy zarówno indywidualnej, jak i grupowej.

Te tradycyjne materiały są szczególnie przydatne w pracy offline, na przykład w czasie spotkań z rodzicami czy zajęć w grupach.

Program mTalent Afazja wyróżnia się również na tle innych narzędzi logopedycznych zaawansowaną technologią:

  • Panel nagrywania głosu – uczniowie mogą odtwarzać swoje wypowiedzi, porównywać je z wzorcami i w ten sposób pracować nad poprawą artykulacji.
  • Dostęp do wielu poziomów trudności w jednym zadaniu – pozwala to na stopniowe przechodzenie od prostszych do bardziej wymagających ćwiczeń bez potrzeby zmiany narzędzia.
  • Animacje motywacyjne – pomagają utrzymać zaangażowanie dziecka przez cały czas pracy z programem.

Szczególnie doceniam funkcje takie jak:

  • „Ukryj dystraktory” – możliwość wyłączenia dodatkowych elementów, które mogłyby rozpraszać ucznia.
  • Klawiatura ekranowa – świetnie sprawdza się przy zadaniach wymagających pisania, szczególnie dla starszych uczniów.
  • Panel nagrywania – pozwala uczniowi słuchać swoich wypowiedzi, co jest cennym elementem w terapii mowy czynnej.

Każda z tych funkcji została dobrze przemyślana i rzeczywiście wspiera prowadzenie zajęć, a nie tylko „ładnie wygląda”.

Program mTalent Afazja to narzędzie, które wspiera zarówno terapeutę, jak i ucznia. Jego największe atuty to różnorodność materiałów, możliwość dostosowania do indywidualnych potrzeb i nowoczesne funkcje interaktywne. Jest to program, który nie tylko ułatwia pracę terapeuty, ale przede wszystkim sprawia, że dzieci z afazją mają większe szanse na rozwój swoich umiejętności komunikacyjnych.

mTalent Afazja nie jest „uniwersalnym rozwiązaniem na wszystko” i to mi się podoba. Program wymaga od terapeuty świadomego wyboru ćwiczeń, dostosowania ich do aktualnych potrzeb dziecka i włączenia ich w szerszy plan terapii. To narzędzie, które uzupełnia terapię, a nie ją zastępuje. Możliwość selekcji materiałów i elastyczność w ich stosowaniu pozwalają na precyzyjne dopasowanie do indywidualnych wyzwań każdego ucznia.

Dzięki mTalent Afazja możemy skutecznie wspierać dzieci w ich indywidualnych wyzwaniach i pomagać im w pokonywaniu barier językowych w sposób przystępny, ciekawy i efektywny. To narzędzie, które zdecydowanie warto mieć w swoim terapeutycznym arsenale. Polecam z całego serca!


Autorką recenzji jest Pani Monika Węgrzyn – psychoprofilaktyk, wykładowca, trener ODN, orzecznik, logopeda, doradca, coach.
Przeczytaj więcej o programie mTalent Afazja.

Udostępnij post

Inne

artykuły

„Narzędzie, które zdecydowanie warto mieć w swoim terapeutycznym arsenale!” – recenzja mTalent Afazja (Monika Węgrzyn)

2024-12-20
mTalent ADHD recenzja, opinia

„mTalent ADHD to doskonale przemyślane narzędzie” – Szkoła Podstawowa Specto we Wrocławiu

2024-10-23

Przejechaliśmy niemal 20 000 km, aby porozmawiać z Wami o edukacji!

2024-12-20