Ponad 20% polskich dzieci pozostawionych bez opieki?

Przerwane zajęcia terapeutyczne, brak bezpośredniego kontaktu z nauczycielem lub terapeutą, oraz brak wytycznych i rozwiązań do pracy zdalnej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. W takiej sytuacji znalazło się ponad 20% uczniów wraz z zamknięciem szkół, bo tyle właśnie dzieci w polskich placówkach ma orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub korzysta z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Teraz, kiedy coraz więcej szkół przechodzi na nauczanie zdalne lub hybrydowe, wszystko wskazuje na to, że ta sytuacja znowu się powtórzy.

Organizacja nauczania na odległość w wielu przypadkach okazała się wyjątkowo trudnym zadaniem. Wypracowane w międzyczasie metody zdołały pokryć część potrzeb nauczycieli, uczniów i rodziców, jednak nawet teraz wciąż daleko im do ideału. Szczególnie, że większość tych rozwiązań stworzona została, mając na uwadze przeciętnego ucznia, wykluczając tym samym często dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi ze względu na ich potrzeby i możliwości psychofizyczne.

Czy terapia na odległość jest możliwa?

Zamknięcie placówek edukacyjnych postawiło w bardzo trudnej sytuacji nie tylko dzieci ze SPE, ale też ich opiekunów. Przerwana terapia może prowadzić często do wielu negatywnych rezultatów, dlatego – pomimo braku wytycznych – nauczyciele i terapeuci korzystali z różnych mniej lub bardziej skutecznych metod, które miały zastąpić zajęcia stacjonarne.

Problematyczne także było znalezienie gotowych rozwiązań do pracy zdalnej z dziećmi ze SPE. Komunikatory wykorzystujące obraz z kamery zastępowały w pewnym stopniu kontakt z nauczycielem, ale często nie pozwalały na wspólne ćwiczenia. Gotowe zasoby natomiast rzadko pozwalały indywidualizować nauczanie, a do tego wymagały korzystania z zewnętrznego oprogramowania do kontaktu, co przysparzało kolejnych problemów.

Docelowe narzędzie do pracy na odległość z dziećmi ze SPE musiałoby zapewnić więc bezpośredni kontakt z nauczycielem, a także dostarczyć obszerną bazę ćwiczeń i materiałów, którą można by łatwo dostosować indywidualnie do ucznia. Te wymagania spełniła gdańska firma Learnetic SA. Ich rozwiązanie – seria programów mTalent stworzona przez zespół z ponad 30-letnim doświadczeniem – powstała jako odpowiedź na najistotniejszą potrzebę: skuteczne wspierane terapii w gabinecie, szkole, a teraz także i na odległość.

a3

Seria mTalent, które powstała dwa lata temu, stała się z dnia na dzień rozpoznawalną marką, a poszczególne produkty z tego cyklu okazały się być jednymi z najchętniej wybieranych multimedialnych pomocy edukacyjnych przez nauczycieli i terapeutów. Rozwiązania z serii mTalent wspierają teraz także pracę na odległość, umożliwiają bezpośredni kontakt z nauczycielem oraz wspólne rozwiązywanie zadań.

Czym jest mTalent?

Produkty z serii mTalent to gotowe narzędzia wspierające terapię i naukę, które sukcesywnie i z łatwością mogą zostać włączone w program zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością.

a1

W każdym produkcie z tej serii znajduje się między 500 a 2000 ekranów z materiałami wspierającymi terapię. Programy mTalent dostępne są w wersjach pudełkowych, ponieważ ich interaktywna zawartość została uzupełniona o podręczniki metodyczne, scenariusze zajęć, karty pracy oraz inne pomoce dydaktyczne.

Jak wygląda praca z mTalent?

Programy nie wymagają instalacji, a jedynie dostępu do przeglądarki internetowej, dzięki czemu użytkownik ma dostęp do zasobów wszędzie tam, gdzie tego potrzebuje, a nie jak to zazwyczaj wygląda – tylko na jednym, często stacjonarnym urządzeniu. Zasoby mTalent dostępne są domyślnie online, choć możliwa jest również praca bez dostępu do internetu.

Wielkim ułatwieniem dla nauczycieli jest wyjątkowa uniwersalność tej serii. Programy mTalent w całości można uruchomić na niemal dowolnym urządzeniu: komputerze, laptopie, tablecie, tablicy interaktywnej, a nawet smartfonie, a ich obsługa możliwa jest zarówno przy pomocy myszki, klawiatury, jak i ekranu dotykowego.

mtalent2020

Do tej pory w serii mTalent zostało wydanych dziewięć programów: dwie części Zajęć Logopedycznych, Percepcja Słuchowa i Wzrokowa, Matematyka, Ortografia, Trudności w pisaniu oraz dwie części Czytania Sylabami. W tym roku swoją premierę będzie miała druga część percepcji słuchowej poświęcona zaburzeniom przetwarzania słuchowego (CAPD) oraz dwa programy stworzone przy współpracy z Instytutem Wspomagania Rozwoju Dziecka do pracy m.in. z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Indywidualizacja i specjalne potrzeby edukacyjne

Programy z serii mTalent tworzone były z naciskiem na indywidualizację w codziennej pracy terapeutycznej. Każde dziecko jest inne i tym samym potrzebuje indywidualnego podejścia. Jest to jeden z powodów, dla których w każdym z programów mTalent znajduje się tak obszerna liczba interaktywnych ćwiczeń i innych zasobów. Terapeuta nie musi przerabiać całości materiału, tylko wybrać odpowiednie treści dla danego podopiecznego.

Dodatkowo użytkownicy mTalent mogą także tworzyć własne ekrany z ćwiczeniami – przygotowując większą liczbę materiałów z danego działu lub wykorzystując dodatkowe elementy, takie jak zdjęcia bliskich pacjenta. W tym celu nauczyciele i terapeuci mogą wykorzystać łatwe w obsłudze narzędzie www.eKreda.pl, do którego poradnik dodawany jest do każdego zestawu.

SPE stacjonarnie i na odległość

Seria mTalent pozwala w pełni realizować zarówno tradycyjne zajęcia terapeutyczne, jak i naukę na odległość. Terapeuta nawet w przypadku zamknięcia placówek może kontynuować pracę, korzystając z innego urządzenia multimedialnego. A do tego użytkownicy mTalent mogą także z łatwością prowadzić zajęcia, spotykając się ze swoimi podopiecznymi (indywidualnie lub grupowo) w środowisku wirtualnym, wykorzystując w tym celu obraz z kamery i dźwięk z mikrofonu.

Co więcej programy mTalent to jedyne na polskim rynku produkty wspierające terapię, które pozwalają na pracę zdalną bez korzystania z zewnętrznego oprogramowania, co gwarantuje całkowite bezpieczeństwo danych osobowych pacjentów i terapeutów oraz przebiegu zajęć.

a4

Na koniec warto dodać, że seria mTalent to doskonała propozycja do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz nabywania i kształcenia kompetencji kluczowych. Jest również zgodna z opublikowanymi przez MEN podstawowymi kierunkami realizacji polityki oświatowej w roku szkolnym 2020/2021.

Jak zacząć korzystać z mTalent?

Twórcy mTalent udostępnili fragmenty programów w postaci bezpłatnych wersji demonstracyjnych na stronie www.mTalent.pl. Użytkownicy znajdą tam zarówno ekrany interaktywne z ćwiczeniami, jak i karty pracy do wydruku.

Placówki zainteresowane wykorzystaniem w codziennej pracy programów mTalent zachęcamy do kontaktu pod adresem info@mtalent.pl. Przedstawiciele firmy Learnetic doradzą, jakie narzędzia i zasoby najlepiej sprawdzą się w danej placówce.

Udostępnij post

Inne

artykuły

Nakręć się na mTalenty – wracamy z drugą edycją konkursu wideo!

2024-10-16
mTalent autyzm recenzja

„Wartościowe narzędzie edukacyjne, które skutecznie wspiera rozwój komunikacyjny dzieci” – recenzja mTalent Autyzm. Mowa w kontekście społecznym

2024-10-25

Sprawdź zanim kupisz – wersja demo mTalent Afazja jest już dostępna

2024-09-26