W 2020 roku ruszył Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Celem programu jest zapewnienie placówkom niezbędnej infrastruktury w obszarze TIK w postaci: nowoczesnego sprzętu, pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii. Wsparcie finansowe ma być dostosowane do potrzeb i możliwości wszystkich uczniów i nauczycieli, którzy będą uczestnikami projektu.
Ważne:
Wymaganiem podstawowym dla szkoły lub szkoły za granicą przystępującej do Programu jest posiadanie dostępu do Internetu na poziomie co najmniej 30 Mb/s.
Kto może skorzystać z programu?
- publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017-2019 – wysokość dotacji 14 tys.zł + 20% wkład własny
- publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży – wysokość dotacji 14 tys.zł + 20% wkład własny
- szkoły podstawowe, w których kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym: uczniowie z niepełnosprawnościami, uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia – wysokość dotacji 35 tys.zł + 20% wkład własny
- organy prowadzące specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (SOSW) – wysokość dotacji 100 tys.zł + 20% wkład własny
Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest do zapewnienia wkładu własnego w wysokości min. 20% kosztów realizacji zadania w odniesieniu do każdej szkoły wnioskującej o udział w Programie.
Za wkład własny uważa się:
- wkład finansowy, który został przeznaczony przez organ prowadzący szkołę na zakup pomocy dydaktycznych objętych wnioskiem o udział w programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w programie,
- sprzęt komputerowy i urządzenia TIK wykorzystywane jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w programie
Co można zakupić w ramach Programu Aktywna Tablica w latach 2021-2024?
Szkoły podstawowe:
- interaktywnych monitorów dotykowych o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali
- tablic interaktywnych z projektorem ultra ogniskowym
- tablic interaktywnych bez projektora ultra ogniskowego
- projektorów lub projektorów ultra krótkoogniskowych
- głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku
Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: uczniowie niewidomi:
- pomocy dydaktycznych: notatników brajlowskich, linijek brajlowskich lub innych urządzeń brajlowskich stanowiących połączenie funkcji notatnika i linijki brajlowskiej,
- komputera stacjonarnego lub laptopa dla uczniów niewidomych, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych.
Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia:
1. pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii:
- psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (np. Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD, Attention Deficit Disorder – ADD),
- z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się (w tym z dysleksją, dyskalkulią),
- procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących,
- z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym ADHD, ADD,
- z autyzmem,
- dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (Augmentative and Alternative Communications – ACC), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami, dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim,
- dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w pkt 2 lit. a tiret jeden do cztery z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej,
2. specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, wykorzystywanego w TIK, o których mowa w pkt. 1
3. komputer stacjonarny lub laptop, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii lub oprogramowania, o których mowa odpowiednio w pkt 2 lit. a lub b.
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących na zakup sprzętu:
- drukarek brajlowskich;
- drukarek druku wypukłego;
- drukarek 3D.
Szkoły ponadpodstawowe:
- interaktywnych monitorów dotykowych o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali
- tablic interaktywnych z projektorem ultraogniskowym
- tablic interaktywnych bez projektora ultraogniskowego
- projektorów lub projektorów ultrakrótkoogniskowych
- głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku
- specjalistycznego oprogramowania lub materiałów edukacyjnych, wykorzystujących TIK, takie jak: wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki;
Ważne: Wydatkowanie przez organ prowadzący środków finansowych przyznanych z budżetu państwa na realizację programu odbywa się z uwzględnieniem obowiązujących przepisów o zamówieniach publicznych.
Harmonogram – najważniejsze daty w 2021 roku
- do 15 maja 2021 – szkoły wnioskują o udział w Programie do organów prowadzących
- do 30 maja 2021 – organy prowadzące składają wnioski ze szkół do wojewodów
- do 15 czerwca 2021 – kwalifikacja wniosków przez wojewodów
- do 30 lipca 2021 – przekazanie środków
- do końca roku budżetowego – rozliczenie dotacji przez organ prowadzący
Aby skorzystać z dotacji „Aktywna tablica” wszystkie publiczne i niepubliczne szkoły powinny wypełnić wniosek elektronicznie, wydrukować i podbić pieczęcią szkoły.
Potrzebne dane do wypełnienia wniosku:
- Nazwa szkoły i wszystkie dane adresowe i telefony wraz z numerem RSPO, dane osoby do kontaktu.
- Pełna nazwa organu prowadzącego (nazwa i adres).
- Liczba sal lekcyjnych, które są do dyspozycji szkoły.
- Informacja o aktualnym stanie wyposażenia szkoły w urządzenia TiK tzn. komputery, tablice interaktywne, monitory interaktywne itp.
- Informacja o udziale w projektach POWER, POPPC, np. „lekcja”, „Enter”.