Program Aktywna Tablica na lata 2020-2024

W 2020 roku ruszył Rządowy program rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych. Celem programu jest zapewnienie placówkom niezbędnej infrastruktury w obszarze TIK w postaci: nowoczesnego sprzętu, pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii. Wsparcie finansowe ma być dostosowane do potrzeb i możliwości wszystkich uczniów i nauczycieli, którzy będą uczestnikami projektu.

Ważne:

Wymaganiem podstawowym dla szkoły lub szkoły za granicą przystępującej do Programu jest posiadanie dostępu do Internetu na poziomie co najmniej 30 Mb/s.

Kto może skorzystać z programu?

  • publiczne i niepubliczne szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w latach 2017-2019 – wysokość dotacji 14 tys.zł + 20% wkład własny
  • publiczne i niepubliczne szkoły ponadpodstawowe dla dzieci i młodzieży – wysokość dotacji 14 tys.zł + 20% wkład własny
  • szkoły podstawowe, w których kształcą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym: uczniowie z niepełnosprawnościami, uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia – wysokość dotacji 35 tys.zł + 20% wkład własny
  • organy prowadzące specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (SOSW) – wysokość dotacji 100 tys.zł + 20% wkład własny

Organ prowadzący szkołę zobowiązany jest do zapewnienia wkładu własnego w wysokości min. 20% kosztów realizacji zadania w odniesieniu do każdej szkoły wnioskującej o udział w Programie.

Za wkład własny uważa się:

  • wkład finansowy, który został przeznaczony przez organ prowadzący szkołę na zakup pomocy dydaktycznych objętych wnioskiem o udział w programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w programie,
  • sprzęt komputerowy i urządzenia TIK wykorzystywane jako inne pomoce dydaktyczne, zakupione w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w programie

Co można zakupić w ramach Programu Aktywna Tablica w latach 2021-2024?

Szkoły podstawowe:

  •  interaktywnych monitorów dotykowych o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali
  •  tablic interaktywnych z projektorem ultra ogniskowym
  •  tablic interaktywnych bez projektora ultra ogniskowego
  •  projektorów lub projektorów ultra krótkoogniskowych
  •  głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku

Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: uczniowie niewidomi:

  • pomocy dydaktycznych: notatników brajlowskich, linijek brajlowskich lub innych urządzeń brajlowskich stanowiących połączenie funkcji notatnika i linijki brajlowskiej, 
  • komputera stacjonarnego lub laptopa dla uczniów niewidomych, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych.

Szkoły podstawowe, w których uczą się uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: uczniowie posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe, utrudniające lub uniemożliwiające prawidłowy proces kształcenia:

1. pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii:  

  • psychoneurologicznej dla uczniów z zaburzeniami uwagi i koncentracji (np. Attention Deficit Hyperactivity Disorder – ADHD, Attention Deficit Disorder – ADD), 
  • z niepełnosprawnością intelektualną oraz dla uczniów z zaburzeniami procesów uczenia się (w tym z dysleksją, dyskalkulią),  
  • procesów komunikacji, w tym zaburzeń przetwarzania słuchowego, dla uczniów z centralnymi zaburzeniami słuchu, słabosłyszących,
  •  z zaburzeniami koncentracji i uwagi, w tym ADHD, ADD,
  •  z autyzmem,  
  • dla uczniów posługujących się wspomagającymi i alternatywnymi metodami komunikacji (Augmentative and Alternative Communications – ACC), w szczególności uczniów z uszkodzeniami neurologicznymi, porażeniami,  dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, 
  • dla uczniów mających problemy w edukacji szkolnej z przyczyn innych niż wymienione w pkt 2 lit. a tiret jeden do cztery z zaburzeniami wymagającymi terapii logopedycznej lub psychologicznej,

2. specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, wykorzystywanego w TIK, o których mowa w pkt. 1

3. komputer stacjonarny lub laptop, jeżeli jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii lub oprogramowania, o których mowa odpowiednio w pkt 2 lit. a lub b. 

Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze dla uczniów niewidomych lub słabowidzących na zakup sprzętu:

  •   drukarek brajlowskich;
  •   drukarek druku wypukłego;
  •   drukarek 3D.

Szkoły ponadpodstawowe:

  •  interaktywnych monitorów dotykowych o przekątnej ekranu co najmniej 55 cali
  •  tablic interaktywnych z projektorem ultraogniskowym
  •  tablic interaktywnych bez projektora ultraogniskowego
  •  projektorów lub projektorów ultrakrótkoogniskowych
  •  głośników lub innych urządzeń pozwalających na przekaz dźwięku
  • specjalistycznego oprogramowania lub materiałów edukacyjnych, wykorzystujących TIK, takie jak: wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki;

Ważne: Wydatkowanie przez organ prowadzący środków finansowych przyznanych z budżetu państwa na realizację programu odbywa się z uwzględnieniem obowiązujących przepisów o zamówieniach publicznych.

 Harmonogram – najważniejsze daty w 2021 roku

  • do 15 maja 2021 – szkoły wnioskują o udział w Programie do organów prowadzących 
  • do 30 maja 2021 – organy prowadzące składają wnioski ze szkół do wojewodów
  • do 15 czerwca 2021 – kwalifikacja wniosków przez wojewodów 
  • do 30 lipca 2021 – przekazanie środków 
  • do końca roku budżetowego – rozliczenie dotacji przez organ prowadzący

Aby skorzystać  z dotacji „Aktywna tablica” wszystkie publiczne i niepubliczne szkoły powinny wypełnić wniosek elektronicznie, wydrukować i podbić pieczęcią szkoły.

Potrzebne dane do wypełnienia wniosku:

  • Nazwa szkoły i wszystkie dane adresowe i telefony wraz z numerem RSPO, dane osoby do kontaktu.
  • Pełna nazwa organu prowadzącego (nazwa i adres).
  • Liczba sal lekcyjnych, które są do dyspozycji szkoły.
  • Informacja o aktualnym stanie wyposażenia szkoły w urządzenia TiK tzn. komputery, tablice interaktywne, monitory interaktywne itp.
  • Informacja o udziale w projektach POWER, POPPC, np. „lekcja”, „Enter”.

Załącznik do uchwały

Udostępnij post

Inne

artykuły

Przejechaliśmy niemal 20 000 km, aby porozmawiać z Wami o edukacji!

2024-12-20
mTalent autyzm recenzja

„Wartościowe narzędzie edukacyjne, które skutecznie wspiera rozwój komunikacyjny dzieci” – recenzja mTalent Autyzm. Mowa w kontekście społecznym

2024-10-25

Odwracamy black friday! 20% ceny zestawów learn:bit Arcade trafia na rzecz fundacji

2024-11-22