W tym roku realizowana jest kolejna edycja rządowego programu „Aktywna tablica” na lata 2020-2024, czyli dofinansowania skierowanego do szkół podstawowych i ponadpodstawowych związanego z rozwojem szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Ile wynosi dofinansowanie? Ile wynosi wkład własny?
W roku 2022 na realizację programu przeznaczono z budżetu państwa 70 mln zł. Dofinansowanie finansowane jest w 80% z budżetu państwa, natomiast pozostałe 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.
Wkład własny może być finansowy (wkład finansowy na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych i narzędzi do terapii objętych wnioskiem o udział w programie, wydatkowany w roku złożenia wniosku o udział w Programie) lub rzeczowy (w formie sprzętu TIK wykorzystywanego jako pomoce dydaktyczne zakupionych w roku złożenia wniosku, ale nie później niż do dnia złożenia wniosku o udział w Programie). W celu spełnienia warunku polegającego na konieczności zapewnienia wkładu własnego dopuszcza się połączenie wkładu finansowego i rzeczowego.
Co można zakupić w ramach dofinansowania?
Szkoły podstawowe mogą zakupić pomoce dydaktyczne lub narzędzia do terapii (m.in, zaburzenia koncentracji i uwagi, procesów komunikacji, z niepełnosprawnością intelektualną, dla uczniów posługujących się metodami komunikacji ACC), specjalistyczne oprogramowanie do pomocy dydaktycznych lub narzędzi do terapii, a także komputery stacjonarne i laptopy, jeżeli są niezbędne do obsługi zakupionych narzędzi lub oprogramowania do terapii.
Dla szkół podstawowych polecamy serię specjalistycznych programów wspierających terapię mTalent.
Szkoły ponadpodstawowe mogą zakupić nowoczesne pomoce dydaktyczne: specjalistyczne oprogramowanie lub materiały edukacyjne, wykorzystujące TIK, takie jak: wirtualne laboratoria, materiały do nauczania kodowania i robotyki.
Dla szkół ponadpodstawowych rekomendujemy programy z serii Wirtualne Laboratoria Przyrodnicze, czyli kompleksowe materiały interaktywne do nauki biologii, chemii, fizyki i geografii.
Uwaga! Wymieniony we wnioskach sprzęt oraz wszystkie pozostałe pomoce dydaktyczne i narzędzia do terapii, o których mowa w § 2 ust. 3-7 Rozporządzenia, muszą spełniać wymagania niezbędne do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), w celu stosowania TIK na zajęciach.
Kto może skorzystać z dofinansowania?
W roku 2022 z programu „Aktywna Tablica” mogą skorzystać:
- szkoły podstawowe, które nie otrzymały wsparcia finansowego w poprzedniej edycji programu na lata 2017-2019
- szkoły ponadpodstawowe
- szkoły kształcące uczniów niewidomych
- szkoły kształcące uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami
- specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze
- szkoły, które nie skorzystały z programu w roku 2020 i 2021
Wnioski o dofinansowanie w programie „Aktywna Tablica” 2022
W roku 2022 obowiązują nowe wnioski dla dyrektorów i organów prowadzących szkoły. Gotowe wnioski i dodatkowe informacje znajdują się na stronie https://aktywnatablica2.pl/.
Terminy i harmonogram „Aktywna Tablica” 2022
Szkoły mogą składać wnioski o udział w programie do 15 maja. Natomiast organy prowadzące mogą składać wnioski do wojewodów do 30 maja. Kwalifikacja wniosków zakończy się do 30 czerwca. Przekazanie środków finansowych nastąpi do 31 sierpnia.
Źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/aktywna-tablica–edycja-2022