Żyjemy w świecie, który niezwykle dynamicznie się zmienia. Z dnia na dzień rośnie też wiedza o tym, jak człowiek ten świat poznaje i jak go odczuwa, wiedza, która odsłania przed nami coraz więcej mechanizmów pracy ludzkiego mózgu i życia psychicznego. Tymczasem polski system edukacji zdaje się nie tylko za tym nie nadążać, ale wręcz hibernować w czasach, w których rozumienie funkcjonowania człowieka było o niebo mniej pogłębione. System żyje według hasła: „o, i co tam jeszcze słychać w XIX wieku”.
Te smutne refleksje o funkcjonowaniu systemu edukacji na szczęście nie przekreślają jednej kluczowej kwestii: tego, że każda osoba ma ostatecznie wybór, co z tym zrobić na własnym poletku. System może mieć wiele anachronicznych punktów, ale każda z osób – ucząca się czy nauczająca, w roli dyrektora/dyrektorki czy współtworząca organ prowadzący – może kreować świat w obrębie swego środowiska, korzystając z naprawdę dużego wachlarza wolności i możliwości. Żadna szkoła nie musi zaglądać w wiek XIX. Potrzeba tylko do tego otwartych głów i narzędzi. I ja w tym miejscu chcę rzec, że bardzo się cieszę, że dane mi było odkryć narzędzie stanowiące doskonałe rozwiązanie na XXI wiek, i to już na trzecią jego dekadę. Rozwiązanie adekwatne do świata, w którym żyjemy, do świata pandemii, infodemii, hejtu, wojny i inflacji. To rozwiązanie nazywa się „Będzie dobrze”.
Jest ono programem wspierającym kształcenie kompetencji emocjonalno-społecznych oraz udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w kontekście sytuacji kryzysowych i traumatycznych. Ten program otrzymujemy w pakiecie, a pakiet ten przypomina kufer ze skarbami. Przede wszystkim mamy skarb w postaci przewodnika metodycznego, wypełnionego 40 scenariuszami zajęć o wszystkim, co jest najistotniejsze: zarówno o emocjach, seksualności, wolności, systemie wartości czy współczesnym patriotyzmie, jak i o depresji, dyskryminacji, fake newsach, hejcie, cyberprzemocy czy molestowaniu seksualnym. Znajdziemy wśród nich scenariusze o zagadnieniach nurtujących młodych ludzi od dawna („Czy studia to jedyna droga?”) i o kwestiach, które wyłoniły się w ostatnich latach, takich jak pandemia i izolacja, wojna i migracja.
W kuferku odnajdujemy także inne skarby, które mogą znacząco pomóc nam prowadzić zajęcia na wszystkie powyższe tematy (i wiele innych). W pierwszej kolejności w oczy rzuca się zestaw intrygujących kart „Pomyśl inaczej”, które przedstawiają zdjęcia obrazujące naszą rzeczywistość… z pewnymi dodanymi rysunkowymi elementami, pozwalającymi na tę rzeczywistość spojrzeć z innej perspektywy, co, jak ustaliła psychologia, jest dźwignią kreatywności i trampoliną umożliwiającą dokonywanie reinterpretacji tego, co nas w życiu spotyka. W pakiecie „Będzie dobrze” jest jeszcze jeden zestaw kart – „Słowa mają moc” – który stanowi zbiór kart afirmacyjnych, będących cenną pomocą podczas wszelkich zajęć o emocjach, zdrowiu psychicznym, relacjach, zwłaszcza że jest świetnym zaproszeniem do dyskusji.
I w końcu w tym kuferku z zestawem „Będzie dobrze” znajdujemy poradnik metodyczny „Razem na tablicy! Praca grupowa przy tablicy interaktywnej”. Jest on doskonałą pomocą pozwalającą na wykorzystanie potencjału nowych technologii w procesie realnie atrakcyjnego uczenia się. A jako że „Będzie dobrze” zawiera także materiały multimedialne do wykorzystania na zajęciach, łączące potencjał IT wraz z ciekawie i klarownie poprowadzoną narracją w tym poradniku, możemy zaprojektować naprawdę nie tylko zajęcia świetne merytorycznie, ale także wspaniałe od strony formy.
Gdybym miał to podsumować metaforycznie, rzekłbym, że polski system edukacji jak niestety niczym wyśmiewany od lat za swoją powolność Internet Explorer. I mimo że trudno usunąć go z dysku, mamy na szczęście możliwość korzystania z innej przeglądarki. A jeżeli ktoś czuje, że potrzebuje takiej, która jest rzetelna, sprawna, atrakcyjna i dostosowana do rzeczywistości – a zapewniam, że uczniowie i uczennice właśnie takiej potrzebują – polecam zainstalować sobie „Będzie dobrze”.
Autorem recenzji programu „Będzie dobrze” jest Przemek Staroń – psycholog, wykładowca, trener i edukator, autor bestsellerowej serii „Szkoła bohaterek i bohaterów”. Nagrodzony przez Komisję Europejską twórca Zakonu Feniksa, tutor ponad 50 olimpijczyków z filozofii. Nauczyciel Roku 2018, finalista Global Teacher Prize 2020, Digital Shaper 2020, Członek Kolegium Ekspertów Instytutu Strategie 2050.